Puhujat
Puhujina alansa ammattilaiset niin korkeakouluista kuin yhteistyökumppaneiltakin.
Keynote-puhujat
Futuristi Elina Hiltunen
Kauppatieteiden tohtori, kemian diplomi-insinööri, tohtoriopiskelija Maanpuolustuskorkeakoulussa.
Listattu Forbesissa yhdeksi maailman 50 johtavasta naisfuturistista.
Tieto- ja scifikirjailija.
Benjamin Särkkä
Benjamin Särkkä on TiVi-lehden vuoden 2020 vaikuttaja, Disobey-tapahtuman perustaja ja ikuisesti asioista kiinnostunut hakkeri. Hän on luennoinut yliopistoissa, esiintynyt useissa tapahtumissa, ja tuonut tietoturvan tutuksi suurelle kansalle Ylen Team Whack -tuotannossa.
Benjamin on intohimoisesti utelias ja haluaa auttaa muita onnistumaan.
Kumppanien puheenvuorot
Anders Randler
ATEAn puheenvuoro
Juha Lindstedt
Eduixin puheenvuoro
Puheenvuorossaan Juha Lindstedt kertoo soveltavasta tutkimuksesta, jota hän on tehnyt yhdessä kollegoittensa kanssa opinnäytetyöprosessin digitalisaatiosta.
Puhuja: Juha Lindstedt, yliopettaja, Ph.D., KT, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
Funidatan puheenvuoro
Funidata on pitkään panostanut saavutettavien palveluiden kehittämiseen ja olemme kehittäneet toimintakulttuuria, jossa saavutettavuus on sisäänrakennettuna kehitysprosessiin. Käymme läpi matkan saavutettavuuden suunnittelun, kehityksen ja testauksen osalta tähän päivään asti käyden läpi toimenpiteitä ja toimintatapoja, joita olemme ottaneet käyttöön.
Robert Luciani & Timo Levistö
HP:n puheenvuoro
Ohjelmapuhujat
Katariina Alha
Oulun yliopisto
Esityksessäni kerron miten Oulun yliopiston sähköisessä arkistoinnissa on hyödynnetty robotteja. Käyn läpi kolme eri tapausta missä olemme hyödyntäneet robottia ja kerron miksi päädyimme robottiin integraation asemasta. Kerron myös robotin laatimisprosessista, jossa tiedonhallinnan tiimi oli aktiivisesti mukana.
Mika Arvola
Turun ammattikorkeakoulu
Esityksessä käydään läpi esimerkkikorkeakoulun AV-ratkaisujen tuen ja tukiprosessien kehittämistä tukemaan käyttäjän selviytymistä ns. AV-laitteiden parissa. Alun hallitun kaaoksen sekä tarpeiden tunnistamisen kautta on muovautunut toimintasuunnitelma jolla pyritään parantamaan sekä asiakastyytyväisyyttä että tukemaan myös tukitoiminnan selviämistä ja madaltamaan AV- ja IT-maailman välistä eroa tai ”eroa”.
Lili Aunimo
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
Opintojen edistymisessä ajantasaisen tilannekuvan muodostaminen, vaikuttavien tekijöiden tunnistaminen ja tiedon tarjoaminen niin opiskelijoille kuin ohjaajille sekä koulutuksen järjestäjille ovat tärkeitä päämääriä. Miten siinä voisi hyödyntää entistä paremmin digitalisaation myötä kertyvää dataa ja tekoälyn mahdollisuuksia – unohtamatta mm. tietosuojaa? Haaga-Heliassa IT-palveluiden, AI-tutkijoiden ja tietosuoja-asiantuntijoiden yhteistyönä löydettiin ratkaisuja Pepin ja Moodlen datan yhdistämiseen, aineiston pseudonymisointiin ja irrottamiseen sekä koneoppimista hyödyntävään analysointiin, jossa haettiin valmistumisen aikatauluun vaikuttavia tekijöitä. Analyysin tuloksetkin olivat mielenkiintoisia.
Marko Borodavkin
Metropolia ammattikorkeakoulu
AMK-kentässä kokeillaan uusia toimintatapoja kv-pääsykokeissa syksyllä 2023. Nämä liittyvät pyrkijöiden etätunnistamisen ja etävalvonnan kysymyksiin. Tämä on valmistautumista kevään 2024 pääsykokokeisiin, jossa valintakohteita on huomattavasti syksyä enemmän ja volyymit kasvavat merkittävästä.
Erkki Brotkin
Tampereen ammattikorkeakoulu
Automatisoimalla luentojen tallennuksen ja suoratoistamisen prosesseja parannetaan opetuksen saavutettavuutta. Erkki Brotkin ja Pasi Häkkinen esittelevät miten Tampereen yliopiston luentosalien AV-laiteratkaisut toimivat ja tukevat luentojen automaattisessa tallennuksessa ja tallenteiden jakamisessa Moodle oppimisympäristöön.
Tino Graubner
Laurea ammattikorkeakoulu
Laureassa ollaan siirrytty konesalipalveluissa pääsääntöisesti Microsoftin Azureen. Esityksessä kerrotaan hieman taustoja siirtymästä, ja perehdytään erityisesti sen tuomiin tietoturva- ja tietosuojakysymyksiin, sekä meidän näkemyksiin ja ratkaisuihin niihin. Osa-alueina alustavasti mm. pilven tietoturvajärjestelmät ja kovennukset, pilvi-peppi, pilvi-vs-onprem ja tietosuoja- sekä lainsäädännölliset kysymykset.
Vesa Gynther
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
Minttu Hapuli
Tampereen yliopisto
EU:n tietosuojalain ja tarkentuvien tietoturvavaatimusten myötä lisenssihallinnan työ on muuttunut. Esityksessä esitellään tietohallinnon lisenssihallinnan prosesseja; millaisten tarkistus- ja selvitysvaiheiden läpi kuljetamme maksuttomien ohjelmistojen asennuspyynnöt ja maksullisten ohjelmistojen hankintapyynnöt. Esityksessa kuvataan selvitystyön päävaiheet sekä yhteistyötahomme ja uudet yhteistyöfoorumimme, joissa näiden pyyntöjen kaikkinaista vaatimustenmukaisuutta käsitellään.
Lisäksi kuvataan myös tietosuojaa koskevat esiselvitysmallit, ohjelmistojen tietosuojakatselmointityötä ja miten selvitysten tulokset tallennetaan lisenssirekisteriin.
Paremman hallinnan saavuttamiseksi meillä on uusia ohjeistuksia mm. kielletyistä ohjelmistoista, luottokorttien käytöstä ohjelmisto-ostoissa ja ylipäätään uusien ohjelmistojen hankinnasta.
Ilpo Hautala
Centria-ammattikorkeakoulu
Eduuni ratkaisi Centria-ammattikorkeakoulussa monta ongelmaa, mutta ei kaikkea. Järjestelmäkaaoksesta hallittuun tietojen jakamiseen. Yhteistyöalustan valinnalla on vaikutuksia kokonaishallintaan ja käyttöön. Miten saada yhteinen, erilaisia kirjautumistapoja tukeva yhteistyöalusta toimivaksi hanketyössä? Miten hyödynnämme Eduunia toiminnassamme?
Jukka Jokiniemi
Fyysisestä saavutettavuudesta väitellyt ja digitaalisen saavutettavuuden kokemusasiantuntija Jukka Jokiniemi käsittelee mm. tiedollista saavutettavuutta, fyysista saavutettavuutta, visuaalista saavutettavuutta sekä sille vaihtoehtoisia aisteja. Saavutettavauudessa keskeiseksi nousee monikanavaisuus, sen merkityksellisyys.
Mikko Järvinen
Turun yliopisto
Jotta tietokoneesta olisi jotain muutakin riemua kuin laitteiston ihailu, pitää ohjelmat ja data saada koneen muistiin. Reikänauhoista ja -korteista on kuljettu pitkä matka magneettisten tallennusvälineiden kautta puolijohteisiin ja lopulta siihen, että kone ja ohjelmistot ovatkin jossain hieman mystisessä pilvessä. Tässä esityksessä yli 20 vuotta ohjelmistopakettien parissa viihtynyt atk-nörtti kertoo, miten pilven palvelut ovat jo muuttaneet ja tulevat jatkossa muuttamaan perinteistä Windows-työasemien ohjelmistopaketointia ja -jakelua. Ja mitkä asiat eivät muutu. Ikinä.
Liisa Kallio
Jyväskylän yliopisto
Miikka Kallberg
CSC – Tieteen tietotekniikan keskus Oy
Hilkka Kankaanpää
Tampereen yliopisto
Jenni Kokko
Jyväskylän yliopisto
Matti Kuha
Aalto-yliopisto
Merja Laamanen
Jyväskylän yliopisto
– Yhteisen digistrategian ja -resurssien puute
– Korkeakoulujen toimintaympäristöt erilaisia (mm. rahoitusmallit, infrastruktuurit, prosessit, päätöksenteko, organisaatiokulttuurit)
– Yhteisistä toimintatavoista sopiminen hidasta
– Hankkeissa kehitetään omia teknisiä ratkaisuja, joiden ylläpito ja kehittäminen jää tuuliajolle hankekauden jälkeen
– Henkilöiden vahvan tunnistamisen haasteet
Korkeakoulujen verkkosivut ovat monelle ensimmäinen askel korkeakouluun tutustumisessa. Ne ovat myös eräänlainen paraatiovi korkeakoulujen muihin digitaalisiin ympäristöihin ja palveluihin. Pääsivun saavutettavuuden on todettu ennakoivan myös muiden sivujen saavutettavuutta. Arvioimme korkeakoulujen pääsivujen saavutettavuutta sekä saavutettavuusselosteiden saavutettavuutta ja sisältöjä.
Esityksessä kerrotaan, miltä korkeakoulujen verkkopalvelujen saavutettavuus näyttää yli kaksi vuotta digipalvelulain päättymisen jälkeen ja mitä pääsivuilla tyypillisimmin esiintyvät virheet ovat. Kerromme myös, toiko lain velvoittavuus mitään muutosta verkkosivujen saavutettavuuteen, miltä kehitys näyttää eri korkeakoulujen osalta ja mitä saavutettavuusselosteista paljastui.
Mikko Lammi
Tampereen yliopisto
Paulus Lakkala
Oulun yliopisto
Mika Luimula
Turun ammattikorkeakoulu
Turun ammattikorkeakoulu on kehittänyt oman metaverse-teknologian, joka mahdollistaa kollaboratiivisen oppimisen, suunnittelun ja operoinnin immersiivisessä monenkäyttäjän vuorovaikutteisessa kolmiuloitteisessa ympäristössä. Tekoälyn kehitys vuoden 2023 aikana on ollut poikkeuksellisen nopeata. Erityisesti generatiivinen tekoäly on saanut paljon huomiota herättäen niin ihastusta kuin pelkojakin tekoälyn ylivallasta.
Esittelemme tässä esityksessä rakentamiamme metaverse-ympäristöjä, joissa on hyödynnetty generatiivisen tekoälyn mahdollisuuksia. Esimerkiksi oppimista tukevat tekoälyratkaisut mahdollistavat yhteistoiminnalisen oppimisen 24/7-periaatteella hyödyntäen generatiivisen tekoälyn ja kieliteknologioiden tarjoamia mahdollisuuksia.
Lauri Lönnström
Helsingin yliopisto
Jori Löytynoja
Oulun yliopisto
Opetustilojen käytön tehostaminen on monessa korkeakoulussa päivän sana. Miten saadaan reaaliaikaista tietoa opetustilojen käytöstä, jotta opetustiloja voidaan käyttää tehokkaammin. Jori Löytynoja esittelee miten Oulun yliopiston tiloihin asennettavat kameraratkaisut ja hahmotunnistus tuottavat automaattisesti dataa tilojen käytöstä, jotta opetustilojen varauksia voidaan järjestellä paremmin opetuksen tarpeisiin.
Patrik Maltusch
Aalto-yliopisto
Digitaalisuus on nostanut kokonaisarkkitehtuurin (KA) toiminnan kehittämisen asialistalle. Digitalisaation vaatimukset ovat lisänneet organisaatioiden tarvetta saada yhteinen viitekehys ja sanasto rakenteensa ja keskeisten organisaatiokomponenttien välisten suhteiden ymmärtämiseksi. Tässä esityksessä raportoidaan Euroopan eri korkeakoulujen monitieteisen tiimin tekemästä työstä suunnitellakseen ohjelmaa, jonka avulla muut korkeakoulut voivat lisätä tietoisuutta KA-mallinnuksen merkityksestä organisaatioissaan muutosten vaikutusten näyttämiseksi. Esityksessä kuvataan ohjelman tavoitteita, taustalla käytettyä metodologiaa ja kahdesta vuonna 2022 Norjan tiede- ja teknologiayliopistossa (NTNU) toteutetuista työpajoista saatuja näkemyksiä ohjelman metodologian validoimiseksi sekä katalonian yliopistoille pidetystä työpajasta, johon osallistui 11 yliopistoa.
Anna-Liisa Mattila
Oulun yliopisto
Manne Miettinen
CSC – Tieteen tietotekniikan keskus Oy
Tilannekatsauksessa arvioidaan koulutustoimialan identiteetinhallinnan nykytilaa ja esitellään opetus- ja kulttuuriministeriön identiteetinhallinnan kehittämistyöryhmän toimenpidesiositukset.
Kirsti Niemeläinen
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
Kokonaisarkkitehtuurityön ja ketterän työskentelyn menetelmin kuvasimme Haaga-Helian TKI-toiminnan vision, palvelu- ja sidosryhmäkartan sekä keskeisimmät ydinprosessit ja järjestelmäkartan. Puuteanalyysinavulla tunnistimme kehittämiskohteet, joista tärkeimmiksi valitut muodostavat muutaman vuoden kehittämisohjelman. Esityksessä käydään läpi tehdyn TKI-kohdearkkitehtuurityön vaiheet ja keskeisiä havaintoja.
Sami Nikander
Helsingin yliopisto
Janne Oksanen
CSC – Tieteen tietotekniikan keskus Oy
Rikupekka Oksanen
Jyväskylän yliopisto
Manu Pajuluoma
Lapin korkeakoulukonserni LUC
Ammattikorkeakoulujen IT-johtajien AAPA-verkostossa tehdään merkittävää yhteistyötä korkeakoulujen digitaalisen transformaation tukemiseksi. Tule kuulemaan AAPA-verkoston puheenjohtajan kertomana, mikä on juuri nyt yhteistyömme keskiössä.
Jonna Piiroinen
CSC – Tieteen tietotekniikan keskus Oy/Digivisio
Ari Rouvari
CSC – Tieteen tietotekniikan keskus Oy
Sami Saarikoski
CSC – Tieteen tietotekniikan keskus Oy
Eduuni on aikojen alusta asti tarjonnut kaikille tasa-arvoisesti saavutettavaa ja organisaatiorajat ylittävää yhteistä neutraalia maaperää yhteistyöalustojen muodossa. Nyt, kun julkisen pilven yhteistyöratkaisut ovat saaneet jalansijaa monin paikoin, niin maailma ei näytäkkään enää yhtä tasa-arvoiselta. Käyttäjät on jaettu sisäisiin ja ulkoisiin käyttäjiin julkiseen pilveen liittyvistä kaupallisista syistä. Lisäksi maaperä ei tunnu enää kovin neutraalilta, kun se on ripoteltu lukuisiin eri pilvitenantteihin. Voisiko Eduuni Cloud korkeakoulujen yhteisenä M365 tenanttina tuoda tähän helpotusta?
Esa Suominen
Helsingin yliopisto
Tarkastellaan arvovirtaa eri toimijoiden näkökulmasta ja miten eri arvovirrat kohtaavat. Esitellään malli, miten arvo voidaan tunnistaa ja miten sitä voidaan mallintaa. Malli perustuu globaaliin HERM kyvykkyysmalliin ja sen arvovirtoihin.
Juhamatti Tillonen
Itä-Suomen yliopisto
Kaksi kiveä kengässä operatiivisessa, nopeasti muuttuvassa IT-toiminnassa. Miten Itä-Suomen yliopiston Digipalvelut on lähtenyt kehittämään muutoshallintaa enemmän mahdollistajaksi kuin esteeksi ja kuinka konfiguraationhallinta tässä auttaa.
Elina Toivanen
Turun yliopisto
Suora näkymä strategiasta digiohjelmaan ja digiohjelmasta tehtävätasolle – utopiaako? Turun yliopistossa on vuoden 2022 aikana otettu käytöön SAFe-viitekehykseen pohjautuva digiohjelman toteutusmalli (DOT), joka yhdistää strategian, digiohjelman, kehityskokonaisuudet ja tehtävät yhdeksi, seurattavaksi kokonaisuudeksi.
Toimintamallin avulla jokaisesta yksittäisestä tehtävästäkin tiedetään, mihin strategian osa-alueen edistämiseen se liittyy. Toimintamallilla on saatu selkeytettyjä prioriteetteja ja parannettua digipalvelujen toiminnan läpinäkyvyyttä ja tavoite on, että toimintamallilla tuetaan myös henkilöstön työhyvinvointia.
Anne-Marie Tuikka
Turun ammattikorkeakoulu
Avoimen tieteen ja tutkimuksen merkitys on kasvanut korkeakoulukentällä, mikä näkyy sekä rahoittajien että julkaisijoiden vaatimuksissa tutkimusaineistojen avaamiselle. TKI-toiminnan näkökulmasta tämä voi aiheuttaa haasteita, sillä hankkeissa käsitellään usein luottamuksellista tietoa. Tällaista tietoa ei voi jakaa kolmansille osapuolille sellaisenaan tai välttämättä ollenkaan.
Esityksessä käsitellään aineistonhallinnan roolia TKI-toiminnan avoimuuden kehittämisessä ja käytännön kokemuksia niin B2DROP-palvelun käyttöönotosta kuin datakatalogin kehitystyöstä.
Jaripekka Turtiainen
Digi- ja väestötietovirasto
DVV:n tarjoaa pilvestä sähköistä leimaa, jota voi hyödyntää mm. digitaalisten asiakirjojen ja datan suojaamiseen.
Anu Turunen
Tampereen yliopisto
Esityksessä esitellään Tietohallinnon palveluluettelon uudistaminen asiakaslähtöiseksi -projektin kevään 2023 pilotin etenemistä ja tuotoksia, sekä projektin etenemistä. Lisäksi esitellään pilottivaiheen havaintojen perusteella muotoiltua sähköisten palveluiden vielä kehitysvaiheessa olevaa muotoilukonseptia. Esityksessä kuvataan mallin ja uuden toimintatavan lähtökohdat, onnistumiset, haasteet ja havaitut kehittämiskohteet.
Sampo Tyllilä
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
Juho Uski
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
Eeva Nyrövaara
CSC – Tieteen tietotekniikan keskus Oy